czwartek, 14 listopada 2013

O Klancyku


Klancyk to polska pionierska grupa impro, która gości na deskach klubów teatralnych od 2006 roku. Świetnie, ale czym jest impro?


IMPRO to forma teatralna, która pojawiła się w angielskim i amerykańskim teatrze w latach sześćdziesiątych XX wieku. Obecnie jest popularna na całym świecie. Opiera się na metodach pracy stworzonych przez Viole Spolin (szkoła amerykańska) i Keitha Johnstone’a (szkoła angielska).
Teatr improwizowany buduje przedstawienie teatralne na oczach widza, wykorzystując miedzy innymi różne formy improwizacji, techniki i struktury narracyjne oraz formy pantomimiczne. Aktorzy grają spontanicznie, bez scenariusza.
Teatr improwizowany pozwala na aktywny kontakt z publicznością, który jest często nieobecny w teatrze z udziałem scenariusza. Często grupy impro proszą publiczność o sugestię, która posłuży jako źródło inspiracji. Jest to sposób na zaangażowanie publiczności oraz dowód, że przedstawienie nie jest reżyserowane.
Maciek Buchwald, Krzysztof Dziubak, Bartosz Młynarski, Paweł Neugebauer, Piotr Sikora, Błażej Staryszak, Michał Sufin i Krzysztof Wiśniewski

Klancyk to: Maciek Buchwald, Krzysztof Dziubak, Bartosz Młynarski, Paweł Neugebauer, Piotr Sikora, Błażej Staryszak, Michał Sufin i Krzysztof Wiśniewski. 


Wszyscy są ambitni, pełni pasji i chęci tworzenia. Ich komediowe spektakle powstają spontanicznie, bez przygotowań - inspirowane są głównie podpowiedziami ze strony publiczności. Występowali na przeglądach i festiwalach w całym kraju oraz w uznaniu za swoją pracę zdobyli wyróżnienie na Festiwalu FAMA w 2011 r.
Ich ambicją jest badanie możliwości scenicznych amerykańskich i angielskich metod improwizacji w połączeniu z polskim kontekstem teatralnym, kulturalnym czy społecznym oraz specyficznym poczuciem humoru aktorów Klancyka. W tym celu w 2012 roku odbyli wyprawę za ocean, gdzie uczyli się pod okiem mistrzów improwizacji komediowej z Teatru iO w Chicago. Efektem tej wyprawy jest najnowszy spektakl – Pan Harold.
Klancyk działa też w przestrzeni publicznej: pisze, koncertuje, realizuje słuchowiska i filmy, prowadzi warsztaty improwizacji, ogarnia chaos, krzepi, drażni i łączy ludzi. Teatr współpracował m.in. z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego, Staromiejskim Domem Kultury, Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza, Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik, Amnesty International, Bluszczem i Radiem Wnet.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz